dack

Förklaring av EU-däcketiketten

Den nya EU-däcketiketten visar viktiga säkerhets- och miljöaspekter för ett däck. EU-däcketiketten påminner om den etikett för energimärkning som finns på vitvaror och gör det enkelt att jämföra olika däck med avseende på våtgrepp, bränsleeffektivitet och buller. Använd länkarna nedan för att få mer information.

bransleeffektivitet

Bränsleeffektivitet
Ett mått på däckets rullmotstånd, vilket påverkar bränsleeffektiviteten hos ditt fordon. Anges med värden från A (högsta klassen) till G (lägsta klassen). Mer information…

vatgrepp

Våtgrepp
Ett mått på däckets bromsförmåga på våta vägar. Våtgreppet klassificeras med hjälp av värden från A (högsta klassen) till F (lägsta klassen). Mer information…

buller

Buller
Ett mått på det yttre buller som däcket genererar, angett i decibel. De tre svarta ljudvågemarkeringarna anger däckets bullerklass; från en våg (tyst) till tre vågor (bullrigt). Mer information…

Var kan jag hitta EU-märkningen?

Från och med november 2012 måste alla nya däck ha EU-däcketiketten i form av en dekal. Om du inte kan se etiketten bör du fråga din återförsäljare, eftersom hon eller han måste tillhandahålla den här informationen. Vi visar även EU-märkningen för samtliga våra däck på vår webbsida.

Mönsterdjup på sommaren

När sommardäcken slits under 3 millimeter ökar, vid vått väglag, bromssträckan och risken för vattenplaning betydligt. Mät mönsterdjupet med ett femkronorsmynt. Avståndet mellan siffran 5 och kanten på myntet är 3 mm. Stick ner myntet i mönstret på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan. När du ser hela femman är det dags att byta till bättre däck. Sommardäcken är olagliga när de slits under 1,6 mm (när det är krav på vinterdäck gäller minst 3 mm).

Däck ska lagras svalt, mörkt, torrt och med eventuellt vägsalt borttvättat. Förhindra kontakt med bensin, olja, fett och lösningsmedel.

Omonterade däck (utan fälg) kan ställas upp eller staplas. Omonterade däck bör inte hängas upp, eftersom däcken då kan deformeras.

Monterade däck (med fälg och luftfyllda) lagras stående, liggande eller hängs upp i fälgen. Stående monterade däck bör ha ett övertryck på 0,5 bar.

I en undersökning genomförd av Väg- och Transportforskningsinstitutet (VTI) hade oanvända vinterdäck som lagrats korrekt i tre år lika bra grepp som ett nytillverkat vinterdäck av samma märke.

Vinterdäck och minst 3 mm på lätta fordon

Den 1 december till den 31 mars är det krav på vinterdäck och minst 3 mm mönsterdjup när det är vinterväglag. Kravet gäller personbil med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon.

Minst 5 mm och gärna vinterdäck på tunga fordon

Numera är det även krav på minst 5 mm mönsterdjup för tunga fordon (över 3,5 ton) december till och med mars när det är vinterväglag. Kravet gäller alla positioner, men inte på tillkopplat släp. Det rekommenderas att vinterdäck används vid vinterväglag även på tunga fordon, även om detta inte är ett krav.

Mycket att riskera

Polisens bedömning av vinterväglag är snö, is eller frost på vägbanan eller angränsande vägar. Den som bryter mot kravet på vinterdäck äventyrar trafiksäkerheten för sig och sina medtrafikanter, riskerar att få 1200 kronor i böter och riskerar även att få nedsatt eller utebliven ersättning från försäkringsbolaget vid en olycka.

Däcktips

Montera de bästa däcken bak
Vägverket och alla däcktillverkare och biltillverkare rekommenderar att man monterar de bästa däcken bak oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven. Då minskar risken för sladd vid bromsning och sväng. Med bästa menas det par som kan antas ha bäst väggrepp. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak.

Rätt lufttryck
Med rätt lufttryck håller däcken bättre, ger bättre väghållning, ger bättre bränsleekonomi och bidrar till att mindre koldioxid släpps ut.

Undersökningar har visat att 93% av bilisterna kör med för lågt lufttryck. Om du kör med 70 % av rekommenderat lufttryck kan däckets livslängd halveras! Kontrollera därför lufttrycket i däcken regelbundet, åtminstone en gång i månaden, gärna oftare. Kontrollera lufttrycket när däcket är kallt.

Vill du ha tips och råd? Kom in till oss så hjälper vi dig!